Akryylivärin opas

Akryylivärit ovat öljy- ja vesiväreihin verrattuna uusi tulokas, ne ovat olleet taiteilijakäytössä viitisenkymmentä vuotta. Rowney oli niiden ensimmäinen valmistaja Euroopassa, tehtaan Cryla-akryylivärit tulivat markkinoille 1963. Puolen vuosisadan kokemus riittänee siihen, että akryylivärejä voidaan jo pitää luotettavina.

Akryyliväreillä voi maalata muhkean öljyvärimäisesti tai niillä voi maalata kevyen läpikuultavasti vesivärin tapaan, mutta akryyliväreillä on myös oma luonne joka mahdollistaa monia asioita joita ei perinteisemmillä tekniikoilla voi tavoittaa.  Akryylivärit kuivuvat nopeasti ja muodostavat kuivuttuaan yhtenäisen kalvon, toisin kuin öljyväri, joten akryyliväreillä voi maalata hyvinkin paksuja värikerroksia ilman että maalarin tarvitsisi huolehtia oikeasta maalausjärjestyksestä samalla tavoin kuin öljymaalauksen yhteydessä.  Kerroksellinen maalaustapa onnistuu akryyliväreillä huomattavasti nopeammin kuin öljyväreillä.  Kuivuttuaan akryyliväri kovettuu pysyvästi, toisin kuin vesiväri.  Akryyliväri muodostaa joustavan kalvon joka ei ole öljyvärin tavoin taipuvainen kellastumaan.  Akryylivärien sideaineena oleva akryylipolymeeriemulsio on vesiliukoista.

Akryylivärien pigmentit ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta samoja kuin öljy- ja akvarelliväreissä. Akryylivärien myrkyllisyys riippuu pigmentistä aivan samalla tavalla kuin muissakin taiteilijakäyttöön valmistetuissa maaliaineissa.  Harrastajille tarkoitetuista Daler-Rowneyn Acrylic- ja System3-akryyliväreistä myrkylliset pigmentit on jätetty pois.  Taiteilijalaatuisten Cryla-värien valikoimassa myrkylliset kadmium- ja kobolttipigmentit ovat mukana. Pigmentit ovat myrkyllisiä vain silloin, kun niitä joutuu elimistöön, ja ne voivat joutua elimistöön käytännössä lähinnä suun kautta. Älä syö tai tupakoi jos käsissäsi on väriä.

Akryyliväreillä on helppo maalata. Ne tarttuvat hyvin kaikenlaisiin maalauspohjiin, kuivuvat nopeasti eivätkä ne aivan pakosti tarvitse ohentamiseen ja siveltimien pesuun muuta kuin vettä. Voit maalata kaikenlaisille maalauspohjille, edellyttäen että pohja on puhdas, rasvaton ja pölytön. Akryyliväri ei välttämättä edellytä pohjustusta kuten öljyväri, joten voit huoletta maalata vaikkapa pohjustamattomalle paperille. Kangas kuitenkin yleensä pohjustetaan koska sellaisenaan se olisi liian löysä maalattavaksi ja myöskin kovin imevä. Ja tietysti valkoinen pohja nostaa värit hehkuvina esiin. Akryylimaalauksen pohjustukseen sopii parhaiten akryylipohjainen Raamareiden tai Daler-Rowneyn gesso.

Akryylimaalari aika lailla välttyy hajuhaitoilta, ainakin öljyväriin verrattuna. Jos siis et pidä tärpätin hajusta, kokeile akryylivärejä.

Juoksevaksi ohennetuilla akryyliväreillä saat aikaan hyvinkin akvarellimaista jälkeä. Koska akryyliväri kovettuu pysyvästi kuivuttuaan, voit maalata useita värikerroksia päällekkäin ilman että alla oleva väri lähtisi akvarellivärin tapaan uudelleen leviämään. Tällaisessa laseeraavassa maalaustavassa pitää toki odottaa, että alle jäävä kerros on kuiva. Daler-Rowneyn FW-musteet ovat akryylipohjaisina tarkoitettu nimenomaan tällaiseen käyttöön.

Toisaalta voit maalata hyvinkin paksuja värikerroksia ilman vaaraa. Kuivuttuaan akryylivärit muodostavat yhtenäisen kalvon, joka pysyy maalauspohjassa hyvin kiinni. Öljyvärillä tällaisia paksuja värikerroksia ei tulisi maalata, koska on vaarana että paksun värin alle jää märkiä ”taskuja”, jotka eivät kuivu kunnolla. Tällöin päällimmäiset värikerrokset jäävät kovin epävarmalle alustalle. Öljyvärein voi maalata akryylivärillä tehdyn alusmaalauksen päälle, mutta ei toisin päin. Periaate maalattaessa on aina rasvaista rasvattomalle.

Akryyliväreille on ominaista, että kuivuttuaan väri näyttää läpikuultavammalta kuin märkänä. Märkä akryylisideaine on väriltään maitomaista ja muuttuu kuivuttuaan kirkkaaksi. Daler-Rowney pyrkii valmistamaan akryylivärit siten, että värimuutos olisi mahdollisimman pieni.

Jos maalaat voimakkaasti ohennetulla akryylivärillä, siihen on hyvä lisätä hieman jotain akryylimediumia, jottei värikalvoa vaivaisi sen kestävyyttä heikentävä sideainepula. Asia on samanlainen kuin se, että öljyväriä ei ole hyvä ohentaa pelkästään tärpätillä. Sopivia mediumeja ovat esimerkiksi Daler-Rowneyn lasyyrigeelit tai Creallin akryylimedium.

Akryyliväreille on tarjolla monipuolinen valikoima erilaisia mediumeja ja erikoisvärejä. Niiden suhteen kannattaa ottaa avointa mieltä: tekstuuripastalla voit luoda reliefimäistä maalausjälkeä tai voit lisätä väriin metalli- tai fluoresenttisävyjä.  Voit myös käyttää hemiäissävytystä tai Shimmering- eli interferenssivärejä joilla saat aikaan sateenkaariefektejä. Interferenssivärejä on saatavana muutamia perus- ja metallivärisävyjä. Efekti tulee näkyviin tummalle taustalle maalattuna.  Metalli-, fluoresentti- ja interferenssivärit löydät Minoan Cryla- ja System3-akryylivärien osastolta. Voit myös käyttää himmeitä ja kiiltäviä geelejä vaikka rinnakkain samassa maalauksessa. Slow drying-geelillä voit hidastaa akryylivärin kuivumista öljyvärimäisemmäksi. Mediumit kuuluvat akryylimaalauksen ominaisuuteen ja nokkela saa niillä aikaan mainioita tuloksia.

Voit sekoittaa akryylivärejä palettiveitsellä samoin kuin öljyvärejä. Värisekoituksia koskevat samat säännöt kuin muissakin maalaustekniikoissa. Pidä sekoitus yksinkertaisena. Sekoita väriympyrällä lähellä toisiaan olevia värejä keskenään. Koita päästä lähelle tavoittelemaasi sävyä vain kahta väriä sekoittamalla ja lisää kolmatta vain aavistuksen verran. Sinkkivalkoinen on olemassa värisekoituksia varten ja titaanivalkoinen huippuvaloihin.

Pigmentit voi jakaa kahteen päätyyppiin: orgaanisiin ja epäorgaanisiin pigmentteihin. Epäorgaanisia ovat sellaiset tutut perinteiset pigmentit kuten kadmiumit, ultramariini, seruleeni, maavärit. Orgaanisia ovat ne modernit hankalan nimiset kuten arylamidit, phtalosyaniinit, kinakridonit ja lukemattomat muut. Epäorgaaniset pigmentit ovat luonteeltaan peittävämpiä. Jos teet niistä monimutkaisen sekoituksen, tulos näyttää samealta. Epäorgaaniset värit ovat hillityn ja perinteisen näköisiä. Orgaaniset värit joita on aktiivisesti kehitetty viime vuosikymmeninä ovat läpikuultavia, kimakoita ja sekoituksissa erittäin tehokkaita. On täysin makuasia kumpi värityyppi miellyttää silmää enemmän. Useimpien maalareiden paletilta löytyy sekä orgaanisia että epäorgaanisia värejä. Acrylic- ja System3-värisarjoissa epäorgaaniset pigmentit on usein korvattu samansävyisillä orgaanisilla pigmenteillä.

Akryylimaalaukseen sopivat parhaiten synteettiset siveltimet. Jos pidät harjassiveltimen maalaustuntumasta, hyvä valinta on Lineon Robusto-sivellin, jota on saatavana pyöreänä ja lattasiveltimenä. Escodan Primera ja Minoan Ropotti ovat taipuisampia mutta edelleen skaalan jäykemmän pään siveltimiä. Lineon 392, 393 ja 394 sekä Daler-Rowneyn Dalon ja Minoan Ripakka ovat niitä pehmeämpiä. Pehmeimpiä ovat Daler-Rowneyn System3-siveltimet, jotka on suunniteltu hyvin juoksevien System3-akryylivärien kanssa sopiviksi.


System3-värit on tehty helposti siveltäviksi ja ne sopivat hyvin vauhdikkaaseen maalaamiseen. Niitä voi paksuntaa Heavy Body-mediumia lisäämällä. Cryla-värit on jo valmiiksi paksuja Heavy Body-värejä. Ne ovat paksuudeltaan öljyvärin kaltaisia ja niille sopivat parhaiten jäykähköt siveltimet.

64 vastausta kohteessa Akryylivärin opas

  1. juha-Pekka Kuusela sanoo:

    Mistäs muuten akryylin sideaine tehty ? P. Seymor viittaa kirjassaan että luonnon tuote muttei tarkemmin kerro.

  2. markku sanoo:

    Akryylivärin sideaineena oleva akrylaatti on synteettinen polymeeri.

  3. juha-Pekka Kuusela sanoo:

    Hyvä tietää tuo näkemys sinkki valkoisesta kun täällä on käytetty titaani valkoista pelkästään. Pitäs ehkä kokeilla joskus,

  4. juha-Pekka Kuusela sanoo:

    markku: jaaha ei suorilta sano mitään. Tosin väittäähän valiokin maitotuotteidensa lisättyä d vitaminia synteettiseksi sitähän se ei viime kädessä ole…(tiedän lähteen mutta ei liity aiheeseen jätän sanomatta).

  5. rauno raudasoja sanoo:

    jos maalaan taustat akryylivärillä ja yksityis kohdat öljyvärillä,niin kysyisin millä vernissalla työ käsitellään?käytän öljyvärin ohentamiseen winsor & newton liquin original mediumia.

  6. markku sanoo:

    Käytä vernissaukseen öljyvärille tarkoitettua loppuvernissaa. Dammarvernissa käy, mutta synteettinen vernissa on värittömämpää ja läpikuultavampaa. Daler-Rowneyn Picture Varnish on hyvä. Winsor&Newtonilla lienee myös vastaava tuote.

  7. Miranda Tamminen sanoo:

    Tarkoituksena olisi aloittaa taulun maalaaminen akryyliväreillä. Olen vasta aloittelijatasolla, ja aivan kokematon maalausasioissa. Kyseessä on itse asiassa ensimmäinen varsinainen maalaukseni, jos ei oteta mukaan vesivärimaalauksia ja paria epäonnistunutta akryylimaalauskokeilua. Vielä en siis pyri käyttämään mitään kokeneemman maalarin erikoissysteemejä – ihan taulupohja, värit ja siveltimet riittävät näin alkuun. ”Akryylivärin opasta” lukiessani mieleeni heräsi yksi kysymys: Jos tarvitsisin akryylivärien ohentamisen yhteydessä veden lisäksi jotain akryylimediumia, niin mistä sellaista saa hankittua? Tekstissä mainittiin tähän tarkoitukseen olevan hyviä esim. Daler-Rowneyn lasyyrigeelit tai Creallin akryylimedium. Onko esimerkiksi nettikaupassa myynnissä kyseisiä tuotteita? Kiitos avustanne! :)

  8. markku sanoo:

    Minoan nettikaupassa on useita erilaisia akryylimediumeja ja akryylivärien apuaineita. Katso linkin kautta:

    http://www.minoa.fi/index.php?cPath=3_124&osCsid=5ee530420fb58b3995ba4b3087f41b18

  9. Päivi sanoo:

    Käykö kaikki akryylimaalit kaakelieille? Haluaisn maalata kaakeleista tauluja. Pitääkö kaakeli puhdistaa ennen maalausta? Millä? Tarviiko maalauksen päälle vetää jokin lakka pysyvyyden varmistamiseksi?

  10. markku sanoo:

    Kaakelin sileä lasitepinta ei ole kovin hyvä tartunta-alusta maaleille. Maalauspinnassa pitäisi olla jonkin verran karheutta että väri voisi ottaa kiinni. Öljyväri saattaisi olla parempi vaihtoehto. Väri ottaa paremmin kiinni jos se maalataan liiemmin ohentamatta. Maalauspohjan on syytä olla puhdas ja rasvaton. Kaakeli kannattaa puhdistaa spriillä ennen maalaamista.

    Hiekkapuhallettu kaakeli olisi ihan hyvä, vakaa maalauspohja öljyvärille ja kenties myös heavy body -akryylivärille.

  11. Brita sanoo:

    kysymys: Ostin kerran akryyliväritahnaa. Ne on sellasia metallisen värisiä 6 tuubii paketti. Ennen ku ne kuivuu tuubeihin, niin ois kiva tietää, kuinka niitä käytetään ja mihin materiaaleihin parhaiten? Normaali akryylivärejäkin minulla kyl on.

  12. markku sanoo:

    Metallivärisävyjä voi käyttää samalla tavalla kuin muitakin akryylivärejä. Voit käyttää niitä sellaisenaan tai sekoittaa normaalisävyjen kanssa.

  13. taimi sanoo:

    Voiko öljyväreillä maalata akryyliväreille tarkoitetulle paperille?

  14. markku sanoo:

    Kyllä voi. Akryylipapereiden pintarakenne on suunniteltu hyvää akryylivärin tarttuvuutta ajatellen, mutta sitä voi käyttää myös öljyvärimaalaukseen. Daler-Rowneyn öljyvärimaalauspaperi on hieman karheampaa.

  15. Pena sanoo:

    Miksi sekoitettuna toisen värin kanssa akrylivärin rakenne muuttuu rakeiseksi ja muutamat alkavat käydä/pilaantua ja haisevat todella pahalle?
    Mitä akrylivärejä ei pidä sekoittaa keskenään?

  16. markku sanoo:

    Akryylivärin rakenne muuttuu, jos se pääsee jäätymään, mikä ei kylläkään näin kesäpäivänä tunnu ongelmasi aiheuttajalta. Akryyliväreissä ei ole mitään eloperäistä ainetta, joten käymisprosessia ei voi tapahtua. Se mitä akryyliväreille yleensä pitkän ajan kuluessa tapahtuu on, että ne alkavat kuivua tuubeihin, mutta sekin kestää muutamia vuosia mikäli vain korkit on kunnolla suljettu.

    Lähinnä tulee mieleen, että tuubien säilytyslämpötilassa on jossain vaiheessa ollut jotain ongelmaa, tai sitten että kyse ei ole akryyliväreistä. Kaikkia akryylivärejä voi sekoittaa keskenään. Rakeiseksi muuttuvia värejä ei kannata käyttää, ne ovat syystä tai toisesta viallisia. Valmistusvirhekin on tietysti aina mahdollinen ongelman aiheuttaja.

  17. Ellu sanoo:

    Tarkoitukseni olisi maalata kuva huoneen seinälle. Voiko akryylimaalia käyttää kyprokki seinään, joka on pohjamaalattu? Kestääkö se hyvin sellaisessa pinnassa?

  18. markku sanoo:

    Akryyliväri tarttuu hyvin kipsilevyn kartonkipintaan. Jos pohjamaalina on vesiliukoinen lateksimaali, ristiriitaa akryylivärin kanssa ei synny. Akryyliväri on hyvä valinta tuohon käyttötarkoitukseen.

  19. Ellu sanoo:

    Tiedätkö onko Plus Color akryylimaalit hyviä tähän kyprokkiseinän maalaukseen, josta aiemmin kysyin? Toiseksi kysyisin, että osaatko sanoa voiko esimerkiksi tätä Plus Color akryylimaalia ja rautakaupasta saatavia akrylaattimaaleja käyttää sekaisin? Tarkoitan sitä, että jos joku toinen väri on tätä Plus Color väriä ja toinen joku akrylaattiväri. Onko ne miten samanlaisia ominaisuuksiltaan?

  20. markku sanoo:

    Plus Color -värit sopivat tarkoitukseesi siinä missä muutkin akryylivärit. Taiteen tekemiseen tarkoitettuja akryylivärejä ja rautakaupan akrylaatteja voi kyllä sekoittaa, mutta niiden luonne on hieman erilainen. Rautakaupan värien perussävynä on yleensä titaanivalkoinen, jota sitten sävytetään väripastoilla halutunlaiseksi. Sävyt ovat siis vaaleahkoja ja taitettuja. Taiteen tekemiseen tarkoitetuissa akryyliväreissä ei ole valkoista pohjasävyä, joten ne ovat voimakkaamman värisiä. Oletus on, että taiteilija sekoittaa itse väreihinsä valkoista, jos haluaa taitetumpia sävyjä. Kun teet suurikokoista maalausta seinään, voi toki olla että valmiiksi taitetut rautakaupan sävyt toimivat sellaisinaan, etkä välttämättä edes halua kovin kirkkaita sävyjä. Ehkä hyvä kikka voisi olla sekin, että maalaat alle vaaleilla rautakauppasävyillä ja jos kaipaat jonnekin puhtaamman sävyisiä yksityiskohtia, maalaat ne akryyliväreillä rautakauppasävyjen päälle.

  21. Ina Jaakkola sanoo:

    Tuleeko ihan sutta, jos gessopohjaisen akryylimaalauksen peittää gessolla – ja maalaa tälle uudestaan gessotulle akryylilla?

  22. markku sanoo:

    Gessokin on akryylipohjaista, joten ristiriitaa ei synny.

  23. Tiina sanoo:

    Kannattaako kokeilla ikkunalasille maalaamista akryyliväreillä? Aiemmin täällä jo kysyttiin kaakelin lasitepinnasta, mutta silti pohdin asiaa. Tarkoitus olisi nimittäin saada ainakin osittain peittävää jälkeä isoon lasiseinään näköesteeksi. Kovin kuultavat lasille tarkoitetut värit eivät tässä toimi. Lähtisikö väri jollakin konstilla vielä poiskin lasilta, jos mieli muuttuu? Irtoaisiko se raaputtamalla vai jollakin liuottimella? Vai onko niin, että se ei tule lainkaan tarttumaankaan pintaan…

  24. markku sanoo:

    Akryyliväri tarttuu hyvin kaikenlaisille alustoille, jos tarttumapinta on pölytön ja rasvaton. Lasillekin voi maalata, mutta lasin ongelma maalausalustana on, että se ei ime eikä siinä oikein ole rosoa johon tarttua. Jos teoksen olisi tarkoitus kestää ikuisesti, lasi on epävarma alusta. Mutta jos tarkoituksesi on nimenomaan se, että maalaus olisi haluttaessa raaputettavissa pois, ongelma voikin olla, että saatko lasista enää täysin kirkasta. Ehkä se saattaisi irrota ihan hyvin mäntysuopapesulla tai asetonilla. Kokeile maalausta pienelle lasinpalalle, niin näet miten väri tarttuu ja miten saat pestyä kuivuneen värin pois. Olen joskus itse maalannut lasipinnalle lasten sormiväreillä. Väri tarttui hyvin ja oli helposti poispestävissä.

  25. susanna kalliosola sanoo:

    Tarkoitus olisi kuvioida kynnysmattoja, materiaali keinokuitua; käykö akryyliväri? Tarvitaanko pohjustusaine?

  26. markku sanoo:

    Pohjustusta ei tarvita. Pinnan pitää olla puhdas ja pölytön. Akryyliväri tarttuu hyvin kaikenlaisille alustoille, mutta pinnasta riippuu miten hyvin matto kestää kulutusta. Väri on kuitenkin ohuena kalvona maton pinnassa ja kuluu käytössä. Läpivärjätyssä materiaalissa tällaista ongelmaa ei ole.

  27. Tiina sanoo:

    Toimiihan se lasilla, kokeiltu on! Akryyliväri pysyy hyvin lasipinnassa eikä sottaa, jos vaikka hiha osuu. Ja vedellä, pesuaineella sekä tiskiharjalla lähtee ihan hyvin poiskin siististi, leviämättä. Sormiväreihin tai pullopeiteväreihin verrattuna plussaa on kauniin kiiltävä/puolikiiltävä pinta.

  28. Maija Vepsäläinen sanoo:

    Onko eroa jos akryylimaaluksen loppuvernissana käyttää vesiliukoista:

    Glossy medium and varnish
    Akryyliväreille, 250 ml
    Ferrario

    tai liuotin ohehnteista loppuvernissaa. Liuotinohenteinen kun on ongelma asuitiloissa maalatessa.

    Maija

  29. markku sanoo:

    Akryylimaalauksessa on luontevinta käyttää akryyliväreille tarkoitettua loppuvernissaa, vaikkakaan liuotinohenteisen käytöllekään ei ole estettä. Vernissa suojaa maalausta ja lisää kiiltoa. Vesi- ja liuotinohenteisen vernissan välillä tuskin on suurta silmin havaittavaa eroa.

  30. Anne-Mari sanoo:

    Haluan maalata akryyleilla vanerilevylle. Miten puhdistan maalauspohjan puupölystä ja/tai rasvasta jotta vanerista tulee hyvä maalauspohja? Pohjustanko vanerin ennen akryylien lisäämistä, vai voinko aloittaa maalamisen ihan suoraan? Kiitos :)

  31. markku sanoo:

    Jos vanerilevy on uusi, se ei kovin kummoista puhdistusta kaipaa. Kovin likaisia vanerilevyjä ei ehkä kannata käyttää. Pöly kannattaa puhdistaa mieluummin imurilla kuin pyyhkimällä, joka saattaa painaa pölyä levyn epätasaisuuksiin. Jos levyn puhdistaa Sinolilla, siihen ei ainakaan jää kemikaalijäämiä, mutta tuskinpa laimea astianpesuainekaan haitaksi on.

    Vanerille voi maalata akryyliväreillä ilman pohjustusta. Maalaustuntuma voi olla silloin hyvin imevä ja huonosti luistava. Jos haluat vähentää imevyyttä, mutta säilyttää vaneripinnan näkyvissä, pohjusta levy PVA-liimalla, eli Eri-Keeperillä tai vastaavalla. Jos haluat valkoisen pohjan, sivele vanerille gessoa pari ohutta kerrosta.

  32. Tor Spiik sanoo:

    Hei, vasta aloittanut akvarelli harrastelija kysyy neuvoa. Ongelma on ehkä halvat maalit joita ostin, vai onko. Maalatessa maali kuivuu niin nopeaan ettei oikein saa tehtyä liukuvärimaalausta, Mikä avuksi? Onko väreillä eri ominaisuuksia, tarkoita eri firmojen tuotteita? Kiitollisena vastauksista.

  33. eilakaarina joona sanoo:

    minulla on tilaus ystäväni lapsuuden kodista. olen tehnyt sitä akryyleillä, mutta nyt kun se alkaa olla valmis, on se turhan valju tietyiltä osin. voinko käyttää öljyvärejä ja vernissaa apuna? help, kiire

  34. markku sanoo:

    Akryylivärin päälle voi hyvin maalata öljyväreillä ja voi myös käyttää öljyväreille tarkoitettuja varnissoja. Periaate on, että akryylivärin päälle voi maalata öljyvärein, mutta ei toisinpäin.

    On eria asia mistä valju vaikutelma johtuu. Akryylivärit ovat luonteeltaan mattamaisia. Voit lisätä kiiltävyyttä kiiltoa lisäävällä akryylimediumilla. Väriaineet akryyli- ja öljyväreissä ovat pääosin samoja. Kovin ohut kerros akryyliväriä voi näyttää valjulta. Asia saattaa korjaantua yksinkertaisesti maalaamalla sama kohta uudelleen vähän paksummin.

    Aivan ensimmäiseksi kokeilisin kiiltävää akryylimediumia ja jos se ei auta, valju kohta kannattaa maalata uudelleen joko akryyleilla tai öljyväreillä.

  35. karola sanoo:

    Tulleneeko tämä väärään paikkaan, mutta mistä löydän tietoa valoisuus,- ja muille ympyröille ohjeineen.
    Onkohan akryylien laaduilla paljonkin eroa, kun tulee niin sameita sävyjä ?

  36. Jyrki sanoo:

    Voiko kirkkaalle akryylilevylle saada akryyliväreillä pysyvää jälkeä aikaiseksi ?

  37. Riitta K sanoo:

    tiedustelen seuraavaa.. joskus opinnoissa olen tehnyt itse pellavakangaspohjia.. ja muistaakseni niitä käsiteltiin eri tavoin.. jotain … no gessoa oli valmiina tai sitten tehtiin itse sitä värkkiä.. pingoitetun kankaan käsittelyyn.. jopa jollain pigmentillä saatoimme sävyttä pohjaa jo jonku sävyiseksikin. Nyt on vastassa sellainen asia että työmaallani on entisten valmentautujien töitä vähä liiankin kanssa.. eikä sinänsä mitään myytäviä eikä sisustuskelpojakaan.. Tarvisimme kuitenkin taulupohjia ..ajattelin kierrättää.. Pääsääntöisesti ne kaiketi on juuri akryylimaaleilla maalattuja.. et päälle vois maalata em. mukaan akryylimaaleilla.. vaan mukavampaa olsi alotella jos vois ne käsitellä ”puhtaiksi” ..gessotaanko päälle.. pestäänkö jollain liuottimella vai mikä neuvoksi.. tuo pesu kuulostaa hankalalta ja pelko ylimääräisistä kemikaaleista pohjaan mietityttää.. Jos vois gessota päälle…niin onko gessoissa eroja ..et onko väliä millaista gessoa.. . vai mikä neuvoksi. Googletus ei tuottanut tulosta.. varmaan vaatisi juuri oikeasanaisen haun.. tms.. Kiitos jo etukäteen jos apua löytyy.

  38. markku sanoo:

    Riitta, gesso tarttuu akryylivärin päälle, joten kankaiden uudelleen pohjustaminen on mahdollista. Maalauksista kannattaa ensin pyyhkiä pölyt, niin gesso tarttuu paremmin. Vanhat siveltimenvedot erottuvat rosoina uuden gessokerroksen alta, joten hienompaa saa jos vanhan maalauksen tasoittelee santapaperilla ennen gessoamista. Hiominen myös parantaa gesson tarttuvuutta.

    Harrastajat usein gessoavat öljymaalauksiakin, mutta se ei kuitenkaan ole kovin hyvä tapa, koska vesiohenteinen gesso tarttuu huonosti öljyiselle pinnalle.

    Gessoissa on pieniä eroja valmistajasta riippuen, mutta sinänsä sillä ei ole merkitystä minkä gesson valitset. Daler-Rowwneyn gesso on hieman ohuempaa kuin Raamareiden gesso, mutta kummatkin peittävät suunnilleen yhtä hyvin.

    Akryyliväreillä voi maalata myös esim. paperille, pahville tai kovalevylle, eikä pohjustustakaan silloin tarvita välttämättä muuhun kuin siihen, että valkoiselle pinnalle on yleensä mukavampi maalata.

  39. markku sanoo:

    Jyrki, akryylilevyssä on vähän heikonlaisesti tartuntapintaa akryyliväreille, joten värin kiinnipysyminen on hieman epävarmaa. Jos maalaat, älä ohenna väriä vedellä, joka heikentää tarttuvuutta. Käytä veden sijaan jotain akryylimediumia tai maalaa ohentamattomalla värillä. Kokeile. Hyvissä olosuhteissa, joissa ulkoista rasitetta ei ole, väri voi pysyä kiinni – ainakin jonkin aikaa. Öljyväri näyttää pysyvän akryyliväriä paremmin kiinni akryylilevyssä.

  40. markku sanoo:

    Karola, mene kirjastoon. Useimmissa maalaus- ja värioppikirjoissa on hyvää perustietoa maalaamisen tarpeisiin.

    Akryyliväreissä käytetään samoja pigmenttejä kuin muissakin väreissä. Vaikutelma akryylivärin sameudesta voi johtua siitä, että akryyliväri kuivuu mattamaiseksi. Jos sekoitatat akryyliväreihin kiiltävää glaze mediumia, vaikutelma on kirkkaampi.

    Akryylivärien laaduissa on toki eroja, mutta en usko että sävyjen sameus liittyisi siihen asiaan. Väreissä maksaa pigmentti. Mitä halvempia värejä ostat, sitä vähemmän pigmenttiä saat. Halpa hinta ei näy niinkään sameutena vaan peittokyvyn puutteena.

  41. markku sanoo:

    Tor, akvarelli kuivuu veden haihtuessa. Asiaan ei vaikuta värien laatu, vaan veden määrä, ilman kosteus ja lämpötila. Jos käytät paksumpaa paperia ja kostutat sen ennen maalaamista, väri kuivuu hitaammin. Oikeastaan akvarellimaalauksessa on kyse veden haihtumisen säätelystä; akvarelli on vettä ja väriä paperilla. Puuvillapaperit imevät vettä puukuitupapereita paremmin, ja mitä paksumpi paperi on, sitä pitempään se pysyy kosteana. Kuivumista voi edelleen hidastuttaa paperin kastelemisella. Paperia kastellaan sen verran kuin on tarpeen. Voit kostuttaa paperia kevyesti siveltimellä tai voit kostuttaa paperin läpimäräksi vesialtaassa. Jokainen maalari löytää oman tapansa. Yksi tapa on aloittaa työskentely märälle paperille ja työskennellä sitten kuivaa kohti. Kuivalle paperille, jossa väri ei enää leviä, on helppo maalata lopuksi pienet yksityiskohdat.

  42. Touko sanoo:

    Moi,
    kuinka akryylimaalaukset pitäisi käsitellä ja onko tärkeää käyttää loppuvernissaa? oon ehtinyt jo muutaman taulun kehystää ilman loppuvernissaa, kun en asiasta vielä tiennyt.. tähän mennessä oon maalannut ihan canvas pohjalle vaan väreillä ja yrittänyt olla ohentamatta maaleja liikaa vedellä

  43. Arto sanoo:

    Jos akryyliväreillä tehdyn maalauksen päälle on vedetty kanssa loppuvernissa, niin voiko sen päälle maalata vielä öljyväreillä?

  44. markku sanoo:

    Arto, akryylimaalauksen päälle voi jatkaa öljyvärein. Yleisperiaate maalaamisessa on, että maalataan rasvaista rasvattomalle. Maalaamista voi jatkaa öljyväreillä vernissan päälle.

  45. markku sanoo:

    Touko, akryylimaalaukset jätetään usein vernissaamatta. Akryylivärin pinta on kuitenkin pehmeähkö ja sellaisena altis likaantumiselle. Akryylivernissa parantaa maalauksen suojausta. Suojaamaton maalaus kestää vaurioitumattomana hyvissä olosuhteissa, mutta jos tavoittelet pitkää kestävyyttä, vernissauksesta on hyötyä.

  46. Akryyli ulkona? sanoo:

    Kestääkö akryyliväri säätä. Tarkoituksena olisi maalata lattia- ja seinälaatan palasia ja tehdä niistä mosaiikkia ulos. Kannatraisiko maalata laatan nurjalle, karheammalle puolelle, vai kestääkö maali sileällä puolella? Ja kestäisikö akryyliväri laatoissa ulkona pakkasta ja sadetta?

  47. markku sanoo:

    Daler-Rowney kertoo, että esim. System3 -akryylivärit kestävät hyvin ulkokäytössä. Värille on kuitenkin syytä olla tarttumapintaa, joten laatan nurja puoli on varmasti tarkoitukseen paremmin sopiva. Jos maalauspintana on lasitettu keramiikka, tehdäs suosittelee pohjustusta automaalien pohjustusaineilla.

  48. Toiveikas sanoo:

    Sang merkkiset akryylivärit ovat paljon muita halvempia. Esim. Class Ohlson myy 18 kertaa 12 ml pakkauksen hintaan 9.99
    Kannattaako kyseisiä värejä ostaa? En ole vielä taitava maalari, mutta haluaisin silti perus hyvät värit.

  49. markku sanoo:

    Värien hintaan vaikuttaa eniten pigmentin laatu ja määrä. Jos värissä on vähän pigmenttiä ja paljon täyteainetta, jälki näyttää laihemmalta. Kyseisen tuotteen laatua on osaa kommentoida. Luotettavia värejä löydät taiteilijantarvikeliikkeistä, esim http://www.minoa.fi

  50. Kirsi Luostarinen sanoo:

    Hei
    Lueskelin tätä keskustelua ja posliinimaalausta harrastaneena olisin sitä mieltä että kaakelille tai lasitetulle seinälaatalle kannattais ennemmin maalata posliiniväreillä ja polttaa työ siihen tarkoitetussa polttouunissa. Sen jälkeen väri ei siitä laatasta irtoa. Ainoastaan posliinityöstä väri irtoaa astianpesukoneessa jollain vahvoilla ammattilaispesuaineilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>