Myrkyllisyydestä

Eri maaliaineiden myrkyllisyys on usein maalausharrastusta aloittelevien ihmisten mieltä askarruttava kysymys. Pohdinnassa on, onko akryyli-, öljy- tai vesivärien myrkyllisyyksissä eroa. Tästä aiheesta olen kirjoittanut ennenkin, mutta asia tuntuu aina pohdituttavan.

Aloitteleva harrastaja ei juurikaan joudu myrkyllisten värien kanssa tekemisiin, koska harrastajille tarkoitetut värit ovat tavallisesti myrkyttömiä. Myrkyllisiä väriaineita eli pigmenttejä tavataan vain ammattilaisille tarkoitetuissa ns. taiteilijaväreissä, jotka ovat harrastajavärejä kaliimpia. Moni vesivärimaalari kuitenkin käyttää ammattilaisille tarkoitettuja White Nights- ja Umton-akvarellivärejä, koska niissä saa taiteilijalaatua harrastajahinnalla. Myrkytysvaara on olemassa, jos erehtyy luulemaan vesivärinappia karamelliksi.

Ylipäätään kaikki aineet joita ihminen elimistöönsä pistää, ovat haitallisia riittävän suurina pitoisuuksina. Pääset hengestäsi, jos juot ämpärillisen vettä. Kaikki maalit, ns. myrkyttömätkin, ovat myrkyllisiä, jos niitä popsii riittävän paljon. Mikään maali ei ole myrkyllistä, jos sitä ei syö. Jos siirrät, niinkuin kuuluu, maalia kankaalle pensselillä paletilta, et ole vaarassa. Et ole suuressa vaarassa silloinkaan, jos väriä joutuu iholle, joskin sellaista on hyvä välttää. Älä syö tai tupakoi maalatessasi. Joskin on siinä ja siinä, onko terveydelle vaarallisinta hätäisesti syöty pizzanpala, savuke vai (todennäköisimmin myrkytön) maaliläiskä huulessa. Jos et saa pidetyksi käsiäsi puhtaina maalatessasi, käytä hanskoja.

On selvää, että kaikki taiteilijantarvikkeet on säilytettävä sellaisessa paikassa, jossa lapset ja lemmikit eivät pääse niihin käsiksi. Olen itse havainnut vaarallisimmiksi taiteen tekemisen välineiksi sakset, niittipistoolin ja tikkaat. Tiedän myös yhden tapauksen, jossa tärpätti oli vaarallista, joskaan ei kohtalokasta: maalari otti epähuomiossa huikan väärästä putelista. Kannattaa siis kiinnittää huomiota omiin työskentelyn tapoihin. Et tarvitse ydinsuojahaalaria, vaan aivan tavallista harkintaa.

Ei juurikaan ole merkitystä sillä, maalaatko öljy- vai akryyliväreillä, koska maalien sideaine – joka on maaliaineiden erottava tekijä – ei ole niiden vaarallinen tekijä.

Maalien perusainesosat ovat pigmentti ja sideaine. Pigmentit ovat pulverimaisia aineita joista saadaan maalia, kun niihin sekoitetaan jotain sideainetta. Öljyvärin sideaineena käytetään tavallisimmin pellavaöljyä. Akryylivärin sideaineena käytetään akrylaattia ja vesivärien sideaineena arabikumia. Nämä eivät ole itsessään myrkyllisiä (olettaen, että niitä käytetään siihen, mihin ne on tarkoitettu). Sideaineen lisäksi värien maalausominaisuuksien parantamiseksi niiden valmistuksessa käytetään erilaisia aineita, jotka nekään eivät ole erityisen haitallisia.

Eri maalaustekniikoissa käytetään pääosin samoja pigmenttejä. Hinnaltaan huokeissa, harrastajille tarkoitetuissa öljy- ja akryylivärisarjoissa myrkylliset pigmentit on korvattu vähemmän haitallisilla. Tunnistat nämä värisarjat siitä, että tuubit ovat värisävystä riippumatta saman hintaisia. Minoassa tällaisia ovat Georgian- ja Oil Master- öljyvärit, vesiliukoiset Idroil-öljyvärit sekä System3- ja Acrylic -akryylivärit.

Taiteilijaöljyväreissä myrkylliset pigmentit ovat mukana. Myrkyllisiä pigmenttejä ovat kadmiumit, koboltit ja lyijyvärit. Nämä pigmenttinimet esiintyvät myös huokeissa värisarjoissa, mutta maininnalla hue, joka tarkoittaa, että väri imitoi sävyä, mutta pigmentti on jokin muu. Aidon pigmentin tunnistat yksinkertaisesti hinnasta. Sattumoisin myrkyllisimmät pigmentit ovat myös kalleimpia. Temperamaalarin on tietysti oltava tarkkana siinä, mitä pigmenttejä käyttää. Irtopigmentit joutuvat helposti hengitysteihin jos taiteilija ei käytä hengityssuojainta.

Öljyvärin ohentimena käytettävä tärpätti voi aiheuttaa allergisia oireita. Silloin kannattaa käyttää ns. ranskalaisen tärpätin sijasta joko melko vähätuoksuista Raamareiden hajutonta tärpättiä tai täysin hajutonta Gamblinin Gamsolia. Gamsol on erinomainen tuote, ja on varsin epätodennäköistä, että se aiheuttaisi oireilua. Gamsolista on yksinkertaisesti poistettu hengitettynä haitalliset ainesosat.

Kaikki maalinesteet, olivat ne tarkoitettu öljy-, akryyli- tai vesiväreille, ovat nieltyinä tai silmiin joutuessaan haitallisia. Usein ne ovat myös haitallisia vesieliöille. Kaada niitä pullosta palettikuppiin vain sen verran kuin maalatessasi tarvitset.

Hyvä vaihtoehto öljyvärimaalarille on vesiliukoiset Idroil-öljyvärit, jolloin et tarvitse lainkaan tärpättiä.

Myös akryyliväri voi aiheuttaa allergisia oireita. Silloin vaihtoehdoksi jää vesiväri.

Olen usein tavannut ihmisiä, jotka hakevat itselleen sopivinta tekniikkaa, koska kaikenlainen maalaaminen tuntuu aiheuttavan allergisia oireita. Useimmiten ongelma olisi ratkaistavissa sillä, että putelit ja purnukat olisivat suljettuina, huoneessa olisi riittävä ilmanvaihto ja maalarilla hanskat kädessä.

Maalaaminen ei ole merkittävällä tavalla terveydelle vaarallista, ei varsinkaan jos jätät myrkylliset pigmentit paletiltasi. Otat maalausharrastusta suuremman terveysriskin, jos ajat polkupyörällä tai syöt ylenpalttisesti metsäsieniä.

 

Kategoria(t): Uutiset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaus kohteessa Myrkyllisyydestä

  1. Juha-Pekka sanoo:

    Hyvin kirjoitettu joskus ollut muissakin halvoissa kadmiumia joskin eräs tehdas luopui niistä. vaikka niiden opiskelija setin houkuttavuus katosikin siihen noh korvikkeet on sen verran paljon heikommalla kestolla et läpikuultavuus voimakasta väriä tehdessä lisää joskus kulutusta. Mutta White Nights on erityisen yleinen ilmeisesti. Eräs maalaus kirja selvästi käyttää niitä vaikkei suroaan sanokkaan. Umtonia en ole missään nähnyt mainitun luulenkin että se on nykymaailman suurimpia arvoituksia alalla. Tuotteita joiden maine vasta vähitellen varmaan syntymässä muuallakin kuin kotimaassaan jossa luulen että sellainen on varmaan jo olemassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>